en cz

Hry

Živná půda pro dětský mozeček. Genius, virtuóz, šéfkuchař, tanečnice, architekt nebo vědec – ti všichni potřebují ze začátku to stejné. “Mámu, mlíko, maňáska …” Tedy pocit bezpečí, někoho blízkého, schopnost se soustředit, hrát si a komunikovat. Tipy jak si hrát od 0 do 5ti let.

využití filtru


Vyhledávání

    74 článků

    • Pexeso nohama vzhůru

      Upravili jsme pro nejmenší děti (do 5 let) pravidla hry tak, aby nebyly vystaveny stresu ze soutěže, mohly se při hře v klidu učit a byla dobrá atmosféra. Vyhnuli jsme se tak negativním vlivům, které soutěž na nezralé charaktery může mít.

      Jak nepodporovat rivalitu, stres, nepotlačovat empatii, nenutit podvádět, nevyvolávat chtivost a jak nedevastovat dětské sebevědomí? Lze srovnat šance a vyzkoušet následující pravidla, při kterých není popřen hlavní princip pexesa, tedy trénování paměti:

      • Pexeso se připraví tak, aby na každého hráče připadal stejný počet dvojic.
      • Rozdá se rubovou stranou na vrh.
      • Hráč, který začíná, otáčí libovolné karty do té doby, než najde stejnou dvojici karet, kterou si ponechá. Zbylé karty se otočí zpět na rub.
      • Následuje další hráč, který hledá opět do té doby, než najde stejnou dvojici atd.
      • V případě, že některý hráč trvá na získání určité dvojice obrázků, může hledat tak dlouho, než ji najde (i přesto, že jiná dvojice karet je již vidět).
      • V případě, že některý hráč touží po obrázku druhého hráče, může nabídnout výměnu karetních dvojic. (Zklamání hráčů z toho, že nemají svůj oblíbený obrázek, tak nekazí atmosféru hry.)


      Děti zbavené myšlenek na výhru, a tedy bez stresu:

      • sledovaly obsah karet (česko - aglický mořský svět), tedy se učily v přátelské atmosféře,
      • soustředily se na pamatování si polohy karet,
      • uplatňovaly empatii při výměně karet,
      • hra pro ně byla příjemným zážitkem, kde jsme si povídali i o jiných věcech souvisejících s tématem,
      • radovaly se a byly vyrovnané. Nebyly příliš zklamané z neúspěchu ani nepřehrávaly emoce při získání karet,
      • když jsem jim dala na výběr, jak chtějí pexeso hrát, vybraly si variantu s pravidly nohama vzhůru.
        Více na téma hry a děti se můžete dočíst ve fejetonu: „Dobrá partie aneb Bezpodmínečné sebepřijetí.”

    • Životní role - divadlo pro nejmenší

      Pořiďte sobě a svému dítěti hračky, které Vám pomohou „v hraní na“, „v dělání jako“ . Panenky, čajový set, stavebnici, figurky zvířátek, autíčka,…. Pomozte svému dítěti vymačkat číslo na hracím telefonu a vést konverzaci s dědečkem, uvařte spolu ovocný salát. Nejoblíbenější asi budou hry, při kterých se necháte inspirovat světem zvířat. Je neuvěřitelné, jak je (nejen) děti dokážou napodobovat. Pokud jste si už dlouho nehráli, budete se asi cítit chvíli hloupě, ale to pomalu přejde :-). Vše doprovázejte slovy, popisujte, fantazírujte, dělejte blbinky…. Slovní zásoba, kterou přitom budete používat je nejlepší podporou pro rozvoj řeči Vašeho mláděte.

      Hračky a hry, které se zaměřují spíše na řešení problémů, Vám dají také prostor pro konverzaci. Popisujte jejich vlastnosti – barvy, zvuky, materiál, vůni,… Mluvte o tom, kdo dítěti hračku věnoval, při jaké příležitosti apod.


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000


    • „Konverzace“ s kojencem

      „Hraní na“, „dělání jako“ znamená již pro ty nejmenší děti více než jen výplod fantazie. Je prokázáno, že děti, se kterými si nejbližší takto hrají, se daleko lépe učí mluvit.

      I když zpočátku nemůžete očekávat bohatou konverzaci, můžete na své dítě mluvit, říkat mu básničky, zpívat, hrát s maňásky apod. To vše podpoří jeho snahu mluvit co nejdříve. Je prokázáno, že již ve třech měsících se děti snaží napodobovat zvuky mluveného slova spíše než „ťuťání a ňuňání“.

      Nevíte o čem si povídat? Popisujte např., co děláte, jak se u toho cítíte, co bylo včera, před týdnem, před rokem, když jste byli malí, co bude zítra….


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000


    • Znakování pro pokročilé

      I když už začne Vaše dítě mluvit, je zde stále velké množství věcí, které ho budou zajímat, ale budou pro ně těžká popsat nebo vyslovit. Pro slova jako krokodýl nebo helikoptéra, bude spíše ještě chvíli používat znaky než je plynně vyslovovat.*

      Znakování pro batolata se může stát součástí Vašich básniček i písniček. Zapojit totiž můžete nejen ruce, ale i celé paže, nohy apod. Nakonec můžete zjistit, že jste se s dětmi dostali od znakování k divadlu. Ani okem nemrknete a předvádíte jim lovící dinosaury, jelena v říji nebo tučňáka na ledu…


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000

      **Baby Signs

      ***Fejeton o znakování


    • Věty ve znakové řeči pro batolata

      Po prvních úspěších, kdy Vaše dítě začne jednotlivé znaky používat, můžete začít znaky kombinovat. Kromě znaků může Vaše dítě začít používat kombinace znaků a slov.

      Znaky se můžete s dítětem učit i pomocí kartiček s obrázky a znaky. S radostí se zapojí i prarodiče a starší sourozenec.*


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000

      **Baby Signs

      ***Fejeton o znakování


    • Nadšené znakování

      Přijde okamžik, kdy Vaše dítě použije první znak. Může to být už v 7 měsících. Zamává na babičku na rozloučenou a Vy štěstím poskočíte. I když byste ho nejraději zahrnuli další dávkou znaků, zůstaňte chvíli u několika dlouhodobě používaných znaků, než si mrně bude schopno osvojit další kousek. Myslete také na to, že znaky by měly být zvládnutelné pro děti, které se teprve učí ovládat svou jemnou motoriku.

      Používejte znaky v denním životě i při čtení knížek. Popisujte/znakujte názvy věcí, ale také aktivity.

      Typy a další rady najdete v níže uvedené literatuře.


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000

      **Baby Signs


    • Znakování pro začátečníky

      První měsíce života Vašeho dítěte můžete využít k tomu, abyste se naučili pár znaků řeči pro batolata. Můžete zapracovat i na tom, aby se znaky staly samozřejmou součástí Vaší řeči k dítěti. Každý znakuje “Ahoj”, “Ano”, “Ne”. Vyberte si několik dalších oblíbených znaků jako např. ještě, pes, kočka, mléko a začněte je používat.*

      I když Vaše mrně nebude zpočátku znaky opakovat, brzy si všimnete, že Vaše “mluvící ruce” sleduje a že některým znakům i rozumí. Až přijde čas, kdy se Vaše dítě bude chtít vyjádřit, bude mít základy na čem stavět.


      *Baby Minds, Linda Acredolo and Susan Goodwyn, Bantam Book, 2000

      **Baby Signs


    • Před usnutím

      Do večerního rituálu můžete přidat krátkou konverzaci o tom, co Vás ten den dělalo šťastnými a z čeho jste byli smutní. čím starší Vaše dítě bude a čím složitější bude nalézt společný čas, tím vzácnější se tyto okamžiky stanou. Mluvení o emocích tímto způsobem má několik výhod. Jednak Vám to pomůže udržet blízký vztah se svým dítětem a pak je to také výborný nástroj na udržení autobiografické paměti. Pokud vzpomínáme na to, jak jsme se v danou dobu cítili, automaticky daleko hlouběji přemýšlíme o své o sobě, než když jen vpomínáme, že jsme v ZOO viděli chřestýše.


      • Baby Minds, Linda Acredolo, Ph.D., a Susan Goodwyn, Ph.D., A Bantam Book, 2000

    • Vzpomínání versus kontrolování

      Dejte dítěti šanci vzpomínat a vyprávět o minulosti. Vyprávějte si o návštěvě cirkusu, ZOO, oslavě narozenin apod. Budete ho tak podněcovat přemýšlet o minulosti.

      “Hovory” o minulosti, které se týkají potvrzování a kontrolování minulých aktivit, např. “Kam si dala boty”, “Vyčistil jsi si zuby” apod., to správné přemýšlení o minulosti nepodněcují :-)*


      • Baby Minds, Linda Acredolo, Ph.D., a Susan Goodwyn, Ph.D., A Bantam Book, 2000

    • Bylo, je a bude

      Při “diskusích” se svým dítětem nemusíte mluvit jen o tom, co se právě děje. Můžete vyprávět i tom, co bylo a co bude. Dáte mu šanci, vímat tok řeči, kterou se učí, ve více formách. Až přijde čas, vezme si z toho Vaše dítě vše co bude potřebovat.*


      • Baby Minds, Linda Acredolo, Ph.D., a Susan Goodwyn, Ph.D., A Bantam Book, 2000

    Máme zájem o Vaše zkušenosti, strasti i slasti.
    I my stále hledáme ten nejvhodnější způsob, jak na to.
    Napište nám!